maandag 16 mei 2011

mega-discussie

met dank aan http://www.nu.nl/
 Morgenavond in Den Haag de eerste avond van een reeks discussies over mega-stallen, die volgens sommigen overigen over meer zouden moeten gaan. Zorgvuldig veehouderij bijvoorbeeld.

Hier een paar links overigens:
Een brief voor de tweede kamer

De website van de dialoog (met begrijpelijkerwijs een foto van een grote stal die goed zichtbaar is, maar elke keer als ik weer langs zo'n stal rij vraag ik me af waarom er niet een fatsoenlijke windsingel rond zo'n schuur kan, daar zou het landschap een stuk van opknappen en het plantmateriaal krijg je hier en daar voor een habbekrats, heel vroeger zat er nog subsidie op ook).

Als econoom hoop ik dat het vooral ook over de economische aspecten van duurzaamheid gaat, de profit kant. En dan niet over de eeuwige kiloknaller (waar zoveel mensen met lage inkomens van profiteren) maar het dilemma waar ik zelf nog mee worstel: kan de sector wel economisch duurzaam worden als de kostprijs in Brazilie of Canada (en mogelijk ook Hongarije of Roemenie) zo veel lager ligt dan hier en we invoerrechten op vlees en niet op soja nodig hebben om dat te beschermen.

Geen opmerkingen: