Over de toekomst gesproken: de nieuwste uitgave van het PR blad Shell Venster bevat een leuk dossier over Shell-Scenario's. Met een mooi overzicht van de Geschiedenis van de Toekomst, ofwel het onstaan van en de rol van Shell in scenarioplanning. Met commentaar van (mij) bekende mensen als Angela Wilkinson (ze was nog op het EAAE Forum in Igls dit jaar februari waar haar zoontje de powerpoint mocht bedienen), Wim de Ridder en Jan Nekkers.
Ook nog een mooi inzicht in de prijsontwikkeling bij supertankers: "als de vraag naar vervoer kleiner is dan het aanbod, zijn de vrachtprijzen laag. Het teveel aan tankers wordt tijdelijk opgelegd. Bij oplevering van de vraag blijven de vrachtprijzen echter laag totdat de laatste tanker weer in de vaart is. En tegen die tijd lopen er weer nieuwe schepen van de werf. De overcapacitiet is dan structureel".
Er was een tijd dat we ook zo tegen graanprijzen aankeken. Zou de inschatting van de lage aanbodselasticiteit voor komende 10 jaar wel juist zijn?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten