Dat brengt me bij de Belvedere scheurkalender die zich deze week afvroeg wat Nederland tot Nederland maakt: molens, tulpen, kaas, klompen, klederdracht. Groepen gaan voor groepsidentiteit dat contrast aanbrengt met anderen. De kalender citeert Rob Wijnberg in NRC Next van 12.8.2009 die er op wees dat er de laatste decennia weinig vijandsbeelden in Nederland zijn en dat dit de oorzaak zou kunnen zijn van de weinig ideologisch gedreven groepsdrang van veel [jongere] Nederlanders. Het wegvallen van de koude oorlog heeft geleid tot een 'soort collectief individualisme'. Zoek je zelf, wees je zelf.
weblog over de toekomst van de Nederlandse landbouw en het platteland. Gemotiveerd vanuit het werk als econoom, de nevenfuncties als bestuurder en de woonomgeving van de moderator, maar als persoonlijke stellingname geheel buiten de verantwoordelijkheid van mijn werkgevers - zoals het hoort bij een weblog.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten