zaterdag 23 januari 2010

Rekening Rijden

NGO's lijken als lobbygroepen in steeds meer dossiers taken van de overheid over te nemen. Castreren van varkentjes, de Groene Sint etc. De minister van Verkeer gaat nog een stap verder door maar een referendum over het rekening rijden uit te besteden aan een ledenpeiling van een lobbygroep, de ANWB. Tijd dus om je maar van mijn persoonlijk stemadvies te voorzien.
Laten we eerst maar eens vaststellen dat de auto een melkkoe is, zeker in het geval van de plattelandsbewoner die niet zonder kan. Om te beginnen is er bij aanschaf een bijzondere verbruiksbelasting die geen EU-land kent. Vervolgens is er de motorrijtuigenbelasting voor het in bezit hebben van een auto. Dat is voor de stad, waar de auto schaarse parkeerruimte inneemt, een te verdedigen maatregel, maar op het platteland is er ruimte zat, in de regel op eigen erf en ook in de plattelandsdorpen blijft er genoeg ruimte over voor voetballende buurkinderen.
Vervolgens is er dan de benzine-accijns. Ik heb er niet aan gerekend, maar die lijkt me veel hoger dan de kosten van de CO2 uitstoot die we veroorzaken met autorijden. Op het platteland rijden we noodgedwongen veel kilometers en doet de andere uitstoot (zoals fijnstof) minder schade dan in de stad. We zijn over het algemeen ook geen lease-auto rijders die op kosten van de zaak en de belastingbetaler te goedkoop prive-kilometers afleggen. Kortom, juist wij als plattelandsbewoners zijn slecht af.
Niet alleen betalen we dus teveel, we profiteren ook niet van de bestedingen van dat geld. Die gaan naar spitsstroken om de randstad-files 25 kilometer te verplaatsen. En al die files rond de steden betekenen dat de vrachtauto's met agrarische producten onnodig in de file staan. Dat kost ons geld en is slecht voor de concurrentiepositie.
Wat schaars is moet van een prijskaartje worden voorzien. Er moet dus geld gevraagd worden voor het gebruik van die snelwegen in de randstad op piekmomenten. Laat die mensen die in de spits met de auto naar hun werk gaan maar betalen. Met een beetje meer moeite kunnen ze ook de bus of de trein naar kantoor nemen, en door de kilometerheffing komen er vanzelf ook betere busverbindingen. Niet alleen gaan wij dan minder betalen, maar langere afstanden met de auto worden ook goedkoper als de benzineaccijns wordt verlaagd. Trekken we dus weer wat meer stadbewoners naar het platteland en de boerderijwinkels. En de files worden minder groot, goed voor onze vrachtwagens en die keren dat wij ook in de spits naar de stad moeten.
Al met al is het advies voor de plattelandsbewoner wel duidelijk: stem voor rekeningrijden, laat de kilometerheffing maar komen. Vergeet niet te stemmen!

Geen opmerkingen: