maandag 1 januari 2007

GN - EU breidt uit

Gelukkig Nieuwjaar.
Het is u vanacht wellicht ontgaan, maar het aantal boeren in de EU is middernacht (of misschien al om 11 uur gisteravond, middernacht in Sofia) uitgebreid van 10 miljoen naar 15 miljoen. Met name het nieuwe lid Roemenie brengt 4,5 miljoen boeren binnen. Althans zo staan ze in de statistieken.
Afgelopen dagen hoorde ik een ondernemer vaststellen (nog net niet klagen) dat er al geen Polen meer te krijgen zijn. En niet dat ze er niet zijn want ik ken de nodige oude plattelandswoningen in mijn omgeving waar ze onderdak hebben voor hun tuinderij- en bouwvakklussen. In Polen zelf, zo luidde het verhaal, zouden geen Poolse bouwvakkers meer te krijgen zijn, dat werk wordt nu door Oekrainers en Witrussen uitgevoerd. En in de Oekraine zelf zouden al Chinezen aan de slag zijn. Zie hier de globaliserende economie, ook in de dienstverlening.
Ik zou me er dus niet al te veel zorgen over maken dat we nu de Roemenen en Bulgaren binnen boord hebben. Als ze maar een vak hebben geleerd.

1 opmerking:

Peter zei

Dat ook voor dit blog en zijn redacteur het aloude 'gelukkig nieuwjaar'in alle opzichten moge uikomen!