dinsdag 30 januari 2007

jeellaan 1

Het waterschap is ongeveer klaar met het ophogen van de veendijk aan de overzijde van onze ringvaart. Een mooie exercitie om een (indertijd licht verontreinigd) baggerdepot, ontstaan bij het uitbaggeren van de Rotte weg te werken. Waaruit weer maar eens blijkt dat de bodemverontreiniging indertijd in Nederland erg somber is ingeschat: biologische processen zorgen voor afbraak van verontreiniging en maken hergebruik in indertijd niet noodzakelijke geachte bestemmingen mogelijk. Waarmee niet gezegd is dat zo'n redenering ook opgaat voor de in het nieuws zijnde export van verarmd uranium door Urenco naar Rusland, ook al beroept men zich daar nu op.
Over Rusland gesproken, ik was vandaag voor het eerst van mijn leven op de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht. We hadden er een boeiend gesprek over faagtherapie, dat ooit een verworvenheid van de USSR was.
De faculteit is een echte betonnen jaren 80 kolos, momenteel nog minder aantrekkelijk door een opknapbeurt. Ook fantasieloze straatnaamgeving: iemand heeft ooit bedacht dat je de straten in een wijk waar een universiteit zit maar naar (andere?) gerenommeerde universiteiten moet noemen. Met het idee dat je de Harvardlaan en Uppsalastraat vanzelfsprekend in de buurt van een universiteit moet zoeken. Nederlandse nobelprijswinnaars of wetenschapsgebieden lijken me inspirerender voor de mensen die daar werken.
En het dateeert nog uit een tijd dat universiteiten niet met elkaar om fondsen concurreerden. Ik kan me niet voorstellen dat Unilever aan de Danone-avenue wil zitten, en Siemens heeft voor elkaar gekregen dat het in Zoetermeer aan de Dr Siemensstraat (of iets dergelijks) zit. Vraag me trouwens af of dat bij postbodes, koeriers en uitzendkrachten van schoonmaakbedrijven altijd goed gaat: "je moet aan de Jeellaan 1 zijn". "Staat niet in mijn tomtom / telefoongids, hoe spel je jeel?". Maar misschien dat het vandag geintroduceerde Windows Vista (reclame op het journaal) de spellingsvereenvoudiging ondersteunt.

Geen opmerkingen: