vrijdag 14 augustus 2015

hooked on a feeling

Voor het geval ik het aantal hits op deze blog nog wil opvoeren, noteer ik een mooi verhaal uit de NRC van dinsdag 11 augustus. Over hoe social media gewoontes implementeren. De redacteur baseert zich op het boek Hooked van Nir Eyal [2014].
1. Er moet een prikkel zijn.  Een externe trigger (een mailtje dat je tweet ge-retweet is) of een interne (vooral het ontlopen van stress factoren als verveling bij de bushalte, of FOMO - the fear of missing out - o wee als je te laat bent voor het laatste nieuws)
2. Actie: J.J. Fogg van Stanford bedacht de formule B=MAT ofwel behaviour  needs motivation, ability and trigger. Voor die motivatie is een onmiddelijke beloning nodig (ze zoeken plezier en willen pijn vermijden; we zoeken hoop in plaats van angst en en zoeken sociale acceptatie in plaats van afwijzing). En de ability factor is hoog als het lekker makkelijk is om wat te doen: een tweet is makkelijker dan een blog
3. Beloning: we voeren de actie alleen uit als we beloond worden. het liefst een variabele beloning, niet elke keer hetzelfde koekje. Als je niet precies weet wat je gaat tegenkomen wordt je nieuwsgierigheid geprikkeld.  We krijgen al een positieve hersenstimulans van de verwachting, niet van het ontvangen van het koekje.
4. Investering: aan dingen waar je aan hebt mee gewerkt hechten mensen volgens de behavourial economics meer waarde. Dat is het succes van co-creatie. Ook wel het IKEA effect genoemd, zorg de de gebruiker helpt bij het in elkaar sleutelen. Dus zodra je een band hebt met het product komen de mailtjes: vul je CV verder in, etc. En als er meer inzit is het lastiger te stoppen. En kunnen de social media je makkelijker weer een trigger sturen.
Lekker verslavend wordt het zo, kijk morgen wat we dan bloggen..

Luistertip: Hooked on a Feeling, uit 1971 van Jonathan King, hoewel het origineel van B.J. Thomas is (die van Raindrops keep falling..) en Blue-Swede er ook nog een hitje mee had.
Een reactie plaatsen