dinsdag 28 februari 2012

albert bol.com

Een mens wil op de vrijdagavond wel eens even zitten en een beetje lachen want er is al genoeg ellende op de wereld. Dat was in 1974 een van de minder geslaagde programma's van Mies Bouwman - voor de jonge lezers: een talkshow van een populaire quizmaster en qua format een voorloper van Paul de Leeuw.
De te lange titel van Mies (in de gidsen meestal afgekort tot "Een mens wil...") maakt in ieder geval helder dat de mens op de vrijdagavond niet wil slepen aan kratten bier en dozen Pampers. Ofwel er ligt een markt open voor on-line retailing. The Economist had er afgelopen weekend een mooi artikel over. Met de waarschuwing aan retailers dat ze de ontwikkeling in de boekhandel eens moeten bestuderen. In de VS gaat al 9% van de totale retail via on-line (bij mensen beneden de 35 jaar meer dan 25%) en Amazon is een van de grotere verkopers van Pampers. Winkels worden kleiner en moeten wat extra's te bieden hebben.
Ik weet niet wat ze dit weekend in Zaandam hebben gelezen, maar de overname van Bol.com door Ahold past helemaal in het plaatje. Raar dat sommige analysten zo kritisch over dit abc-tje zijn.

making it click - the Economist 25.2.2012 

Geen opmerkingen: