nieuw business model voor stadsbezichtigingen: uw hond heeft recht op een leuk bezoek aan Berlijn |
Ik las er de special in The Economist van ruim een week geleden over de ontwikkelingen in krantenland. Daar slaat internet flink toe, althans in de Westerse markt. In China, India en Brazilie groeit de markt door de stijgende inkomens, maar hier is de nieuwe techniek disruptive: nieuws is sneller op internet en bovendien nog gratis, journalistiek wordt participatief.
Roel in 't Veld schreef al eerder over het feit dat kranten in het gedrang komen en zich dan extremer en meer op korte termijn gericht sensationeler dreigen te gedragen. En dat kamerleden zichtbaar moeten zijn en dus daar op reageren, per twitter. The Economist wijst er op dat kranten vaak een lokaal of regionaal monopolie of duopolie hadden en daarmee het een verstandige strategie is om in het midden te gaan zitten. Op internet is dat juist niet zo, daar scoor je met extremen en komt voor en tegen, mening en weerwoord aan de orde op verzamelsites en discussiefora. En zijn die extremen als FoxNieuws of the Huffingtonpost minder erg dan wel gedacht.
De objectieve, meningloze journalistiek is een uitvinding uit de laat 19e eeuw toen de stoompers en de grote oplages kwamen die dreven op advertenties. En van de publieke omroep omdat er maar 1 tv kanaal was. Voor die tijd werden kranten in koffiehuizen zonder advertenties met veel mening verkocht, en aan de stamtafel werd dan wel voor en tegen gewogen.
Boeiende analyse. We gaan terug naar het koffiehuis, de koffie is in veel westerse landen de laatste tijd ook al een stuk beter. Boeiend omdat het zo'n leuke institutionele interactie is van techniek, business modellen / economie en democratie. En je vraagt je af of je zo ook in het landbouwkundig onderzoek tot hele andere modellen zou kunnen komen.,,,
The Economist: Special Report The News industry, July 9th 2011
Geen opmerkingen:
Een reactie posten