woensdag 13 juli 2011

Lijstje: beroemde business boeken

Onder de business boeken verschijnt veel pulp van magere kwaliteit, vermoedelijk omdat bedrijven van de auteurs (consultancies of het bedrijf van de publicerende CEO) garant staan voor een forse afname. Dat vermindert de prikkel bij de uitgever om kritisch te selecteren. Goed idee dus van The Economist om elk kwartaal toch even kaf en koren te scheiden. Ter introductie kijkt het blad terug op business boeken die er afgelopen 50 jaar toe deden. Ik zet het om in een willekeurig lijstje dat ook illustreert dat de thema’s van succesvolle boeken een decade definieren:

1. Peter Drucker heeft het managementvak zo ongeveer uitgevonden. Twee klassiekers van zijn hand: The concept of the corporation uit 1946 en Management: tasks, reponsibilities, practices uit 1973. Naast alle andere hits

2. Alfred Sloan’s My Years with General Motors (1964) is vermoedelijk de beste autobiografie in het genre. Over hoe hij ‘cars for every purse and purpose’ in een divisiestructuur liet bouwen.

3. Dat brengt ons bij bedrijfsjournalistiek: winnaar in deze categorie is mogelijk William Whyte’s The organisation man (1956) over het succesvol opereren binnen grote bedrijven.

4. De meest controversiele van dit lijstje is vermoedelijk In search of Excellence van de ex-McKinsey consultants Tom Peters en Robert Waterman (1982). Bij publicatie een enorm succes, en dus ook bekritiseerd en na verloop van tijd bleken veel van hun cases in de problemen te zijn geraakt.

5. Op zoek naar gouden business formules is een belangrijk deel van het genre. In 1990 (pas) populariseerde James Womack Toyota’s Just-in-time en quality management in The machine that changed the world

6. Michael Hammer en James Champy: Reengineering the corporation (1993) zette managers aan om te blijven zoeken naar vernieuwingen met minder mensen.

7. In zekere zin een evenknie daarvan was Clayton Christensen’s The Innovator’s dilemma, waarin het draaide om disruptive innovation: een bedrijf kan alles perfect doen en dan toch door nieuwe technologie in problemen komen.

8. Een van de meest recente hits maakt een bijzonder aspect van emerging markets toegankelijk voor bedrijven: C.K. Prahalad’s The bottom of the pyramid (2004). Consumenten in die markten die minder dan $2 per dag uitgeven vormen samen wel een heel grote markt, die veel van de groei vertegenwoordigt en die door innovatie in distributie bereikbaar is.

Geen opmerkingen: