woensdag 16 september 2009

Daisy

Gisteren verscheen bij het LEI onze publikatie "Kennissysteem en belangenbehartiging in de agrosector - een toekomstverkenning". Eerder besteedde ik er in Syscope een colum aan. We constateren dat het agrarische innovatiesysteem (dat we inmiddels maar van het Engelstalige acroniem DAISY - Dutch Agricultural Innovation SYstem hebben voorzien) met de samenwerking tussen bedrijfsleven, belangenbehartiging en kennissysteem redelijk robuust is, maar dat gezien de verschillende ontwikkelingen enige alertheid wel op zijn plaat is. Hopelijk krijgt DAISY een internationaal vervolg.

2 opmerkingen:

josien kapma zei

Interessante publikatie. Ik citeerde eruit op AGD-foodlog (http://www.agd.nl/1085203/Nieuws/Artikel/Melk-met-seks.htm?class=articleButtons&showcomments=yes) (en vermeldde een link, die prompt via een spamcatcher werd verwijderd, waartegen ik bezwaar heb gemaakt)

Ben benieuwd of de internationalisering van DAISY gebaat zou kunnen zijn bij dit idee:
http://www.melkenoverdegrens.nl/index.php/2009/09/28/vergeet-landsgrenzen-verken-netwerkgrenzen/

krijn j. poppe zei

Josien,

Merci. Mijn stelling is ook dat belangrijke componenten van DAISY internationaliseren. Dat is nog wat anders dan het vermarkten van de NL kennis als dienst. Op papier zijn velen het er over eens dat hier een kans ligt. Vind ik ook.
Maar tegelijkertijd zie je dat het erg moeilijk is om om te schakelen van export van productie op basis van kostprijs naar export van toegevoegde waarde op basis product-innovatie. Op basis van diensten lijkt me dan ook nog geen gelopen race.