zondag 16 augustus 2009

Windscherm onderzoek

Monitoring en evaluatie zijn "in" in deze tijd van accountability. Soms zijn de omstandigheden daarvoor lastig, zoals in ontwikkelingslanden. FAO en Wereldbank deden dan ook een "how to" boekje verschijnen over het monitoren van resultaten van landbouw en plattelandsontwikkeling in "less-than-ideal conditions".
Het boekje bevat een lijst van 86 indicatoren, waarvan 19 zeer belangrijke, om te zien hoe het met beleid gaat. Full disclosure: ik sta in het voorwoord omdat ik een eerdere versie met westerse ogen van commentaar voorzag. Beschouwingen over reflexive monitoring haalden het boekje overigens niet.
Wat ik er zelf uit leerde is de term "windscreen survey": een onderzoek dat niet op data is gebaseerd maar op de indrukken van iemand die met de Landrover rondrijdt en kijkt of bv. de oogst er goed voor staat. De auteurs stellen dat het nauwelijks meer is dan journalistiek (niets mis met goede journalistiek lijkt me), maar soms wel een zeer nuttige bron van informatie.
In west-europa doen de aardappelhandelaren die in juli en augustus eens even gaan kijken hoe de oogst in Belgie en Frankrijk er -ook met het oog op de prijsontwikkeling- voorstaat volgens mij ook niets anders. Hoewel die misschien nog wel eens een bos opgraven.

FAO, Worldbank and Global Donor Platform for Rural Development: Tracking results in agriculture and rural development in less-than-ideal conditions - a sourcebook of indicators for monitoring and evaluation.

Geen opmerkingen: