Soms zijn er van die getallen die iemand uitrekent, die vervolgens aanspreken en dan veel geciteerd worden zonder dat iemand eigenlijk de bron terug kan vinden. Het feit dat 1 op de 3 vrachtauto's op de Nederlandse weg met de agrarische sector te maken heeft, is volgens mij zo'n getal. "Ooit uitgerekent op de achterkant van een sigarendoos in de tijd van Minister Braks" kreeg ik eens als antwoord toen ik op zoek was naar de bron.
Het is dus heel goed dat het Platform Agrologistiek TNO aan het werk gezet heeft om het eens echt uit te zoeken. En wat blijkt: 28% van het Nederlandse wegvervoer is agrologistiek. In de EU is het percentage 20%, maar wij zijn dan ook een voedselexporteur. Die 1 op 3 is dus eigenlijk ruim 1 op 4, maar zit toch aardig in de richting (ook omdat agro-auto's lang niet altijd vol zitten). Elke dag moeten er 4 miljoen broden op transport!
Het agrovervoer is wat duurder dan ander transport (vooral de koelauto's), dus in geld is het nog wat meer dan in tonkilometers. En ook nog een interessant weetje: Agroproducten worden in de EU gemiddeld over grotere afstanden vervoerd dan het gemiddelde van alle producten samen.
Komt vermoedelijk (denk ik) doordat agro al heel lang 1 EU markt is en omdat er sterke specialisatie is (wij telen geen olijven). Voor de welvaart dus heel wenselijk, maar er zullen ook wel andere beelden bij zijn, zo vrees ik.
Het boekje is gratis te bestellen via www.agrologistiek.nl net als een fraai magazine
Nederland Distributieland (NDL/HIDC),Platform Agrologistiek en TNO: De agrologistieke kracht van Nederland 2009, mei 2009.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten