donderdag 6 augustus 2020

The Sociology Book

Ik meende mijn sociologie maar eens op te moeten halen. Jaren geleden besprak ik hier The Economics Book en niet lang daarna kocht ik de sociologische editie. Nu eens tijd om het te lezen. Zelfde formule.  Leerzaam naslagwerk. Ik hou er wel het beeld aan over dat sociologen zich wat meer met contemporaine zaken bezig houden en aspecten van de veranderende verhoudingen proberen uit te leggen dan aan een meer gezamenlijk theoretisch begrippenkader te werken dan economen. Maar dat kan aan mij liggen. De beroepsgroep lijkt ook wat activisttischer als het bv. om emancipatie gaat. Economen en sociologen overlappen deels en delen o.a. Marx, maar ze zijn ook nogal kritisch op elkaar. 
De interessantste bijdrage vond ik die over het governability denken van Michel  Foucault. maar dat zal met mijn historische interesse van dit moment te maken hebben. 

Geen opmerkingen: