dinsdag 11 augustus 2020

Jac. P Thijsse en de mms

 Jac. P. Thijsse is de grondlegger van de Nederlandse natuurbescherming. Met Eli Heimans. Bekend van de Verkade-albums. En de oprichting van Natuurmonumenten, dat begon met de aankoop van het Naardermeer (overigens nadat beide heren hadden bewerkstelligd via o.a. hun columns in de NRC resp. Groene Amsterdammer dat de gemeenteraad het plan voor aankoop als vuilstort had afgestemd, niet om via aankoop de gemeente af te troeven, zoals wel eens wordt gedacht). 

Drie jaar geleden mocht ik een inleiding houden voor de Thijsse en Heimans stichting en kreeg ik het boek Wanhoop nooit aan vooruitgang - brieven van Jac, P. Thijsse. De selectie van brieven werd bezorgd door Marga Coesel. Ik las het afgelopen dagen, en kan het boek aanbevelen. Het is uit 2012 (tweede druk 2015) maar het boek lijkt me tijdloos. 

Jac. P (die voor intimi lange tijd Ko heette en pas later Jak, wat vanwege Jacobus verklaarbaar is) was een uitstekend schrijver. Dat werd al in zijn tijd erkent. Hij correspondeerde veel (oefenen helpt ook), ook met literatoren-natuurliefhebbers zoals Frederik van Eeden en de Zeeuwse jonge dichter Hans Warren. Een mooi voorbeeld vond ik een briefje aan de leerlingen van de MMS waar hij les gaf. Overigens was die school in Bloemendaal blijkbaar een N.V. In oktober 1927 slaat Thijsse een uitnodiging van zijn leerlingen als volgt af:

Aan leerlingen van de Middelbare School voor Meisjes 't Kopje,

Lieve Kopjesmeisjes,

Nu het zoo verrukkelijk herfstweer is,  de roodborstjes zingen, de prachtige koperwieken over trekken, de struiken in praal van kleurige bessen en herfstblad, zou ik wel dolgraag met jullie willen zitten aan een boschrand in Twente in het zonnetje.

Maar helaas, er zijn 25 lesuren en alle beslommeringen tegelijk en zoo moet ik dan als zoo dikwijls volstaan met het verlangen dat volgens Shakespeare dikwijls beter is dan de werkelijkheid, doch dat ben ik niet met hem eens. 

Ik blijf jullie dankbaar voor de invitatie en doe eventjes mijn oogen dicht om die boschrand en zijn aanvallige stoffage,

Met hartelijke groet.


Dat is toch een stuk mooier dan een Whatsapp berichtje "Dank, helaas ik ben verhinderd". Morgen nog wat over Thijsse en Wageningen. 


Geen opmerkingen: