vrijdag 19 juni 2020

commune of boerenadel?

Zouden de eerste boerengemeenschappen als commune hebben gefunctioneerd, een gemeenschap met veel gelijkheid? Of zou er al snel sprake zijn geweest van statusverschillen en er een boerenadel zijn ontstaan. Anders gezegd: waren de grote grafmonumenten als de hunebedden het gevolg van een collectieve inspanning waaraan ieder zijn bijdrage leverde en van profiteerde, of zijn ze door machtspolitiek afgedwongen?
Zodra er vanuit een wens tot veiligheid iets van eigen bezit ontstaat en er zijn verschillen in competenties tussen die eigenaren, dan krijg je misschien al snel verschillen tussen groot en klein en daarmee in economische en dus ook politieke macht, zo denk ik dat als econoom, maar voor het ander is natuurlijk ook wat te zeggen.
Enfin, de NRC van gisteren (17 maart) geeft een antwoord voor Ierland. Uit wetenschappelijk onderzoek van o.a. DNA leiden onderzoekers af dat de megalithische graftombes van machthebbers waren. Er bleken familiebanden tussen mensen die op 375 km van elkaar begraven waren, en een van de begraven personen was een geval van incest. Dat werd hooguit bij machtshebbers getolereerd. Grafkelders konden ook maar door weinig mensen gelijktijdig worden bezocht, terwijl dat bezoek wel een rol speelde in de zonnewende cultus. 

Geen opmerkingen: