dinsdag 29 januari 2019

Vertrouwelijke LEI cijfers

Nog een oud stuk van het LEI uit het familiearchief. Vertrouwelijk nog wel, staat er op de buitenkant maar na 50 jaar ben ik zo vrij dat met een korreltje zout te nemen. Hiernaast een afbeelding uit het Jaaroverzicht van de arbeidsnotitiegegevens, overzicht no 2120  voor boekjaar 1959/60 in het Zuidwestelijk kleigebied.
Het is een bedrijfsvergelijkend overzicht uit de tijd dat mijn vader een voor die tijd groot akkerbouwbedrijf op Oud-Vossemeer leidde. Het moet een van de bedrijven zijn geweest die hier worden gerapporteerd maar ik heb geen idee welke van de A, B, C etc genummerde bedrijven Het Speelhuys van de Hiksedijk is geweest.
Het was de tijd van de mechanisatie (er was ook een rationalisatie-studieclub die zelfs in Oost-Engeland bij de grootlandbouwbedrijven op excursie ging). En dus was het noteren van uren per gewas en activiteit van belang. Dat werd hier dan ook gerapporteerd.
Mooi breed bouwplan overigens: wintertarwe, zomergerst, groene erwten, schokkers (dat zijn ook een soort erwten), stambonen, vlas, blauwmaanzaad, graszaad, koolraapzaad, uien, suikerbieten, voederbieten, aardappelen, luzerne, rode klaver en grasland. Wat al weer wat minder was dan in de rapportage over 1951, toen ging het ook nog over bruine en witte bonen, kanariezaad, mosterdzaad, spinaziezaad, karwij (wat ik me uit begin jaren 60 ook nog herinner) en veldbonen. Dat is nog wat anders dan 1:4

Geen opmerkingen: