maandag 28 januari 2019

Oud LEI werk

Afgelopen weekend was ik het familiearchief aan het beheren en tot mijn verrassing kwam ik materiaal van het toenmalige Landbouw-Economisch Instituut tegen. Allereerst Bedrijfseconomische Mededelingen no 10. uit maart 1954 met de uitkomsten van de akkerbouwbedrijven in 1951/52. Het logo met de LEI-bij op de voorpagina.

 Mijn vader moet het in die tijd gekregen hebben als rijkslandbouwvoorlichter in Brouwershaven toen hij er boeren hielp met de ruilverkaveling na de watersnood.
Een half jaar later zou ik er geboren worden, in 1981 kwam ik op het LEI te werken en maakten we er ook van die rapportages, Raar maar ook grappig idee.

Directeur Jan Horring tekende natuurlijk voor het voorwoord en verantwoordt de bedrijfskeuze. Gezien het aantal waarnemingen mag aan de regionale gemiddeldes niet de betekenis van het gemiddelde per regio worden toegekend, zo meldt hij. Er werd middels 171 bedrijven gerapporteerd, het boekhoudnet bevatte er ook 50 buiten de gerapporteerde regionale groepen en maar liefst 60 bedrijven werden te afwijkend gevonden om opgenomen te worden in de gemiddeldes.
Achterin de publicatie de cijfers van de laatste 4 jaar, wat in 1981 nog helemaal terug te vinden was in de zgn. BUL (BedrijfsUitkomsten Landbouw). Verleidelijk om hier die uitkomsten te vermelden (4 ton wintertarwe), maar dat laten we maar aan de echte historici.

Geen opmerkingen: