De voedingsmiddelenindustrie gaat afvallen, zo voorspelde The Economist vorige week in een artikel Slimming Down (2.5.2015). Een paar mooie citaten:
Äfter decades of rising sales and high popularity, makers and sellers of processed fod are under pressure, not just from comedians, but from policy makers, compaigners for "real" food and an increasingly sceptic public".
Dat geeft kansen aan start-ups die wel voorzien in wat de consument wil. Van fruit snacks tot Griekse yoghurt. En dus krijg je hetzelfde als in de ICT: die bedrijven worden na verloop van tijd door de groten opgekocht zodat ze door kunnen groeien. De groten laten hun innovatie als het ware in de markt plaats vinden door die de start-ups te laten selecteren. En bij de groten kunnen er door fusies nog heel wat kosten worden bespaard.
"Hostility from regulators, campaigners and the media; declining popularity; consolidaion and cost-cutting. Processed food sounds like it has much too learn from tobacco, an industry that has been shrinking for more than 50 years".
Beleggingsadvies van het blad: die bedrijfstak leert dat consolidatie en kostenbesparingen de winst hoog hebben gehouden en de aandelenkoersen omhoog hebben gestuwd. Lucratief kan het dus best blijven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten