woensdag 27 november 2013

management van complexiteit

De wereld wordt steeds complexer, denken althans veel managers. En dus congresseren ze erover. The Economist deed afgelopen weekend verslag van een dergelijk congres in Wenen. Er bleek sprake van twee opvattingen.
De eerste is dat complexiteit een misplaatste benaming is voor het feit dat de wereld verandert. Je moet accepteren dat bv ICT en globalisering de wereld veranderen, en je moet dus toe naar principes van zelf-organisatie. Managers die die wereld proberen te regelen via control-and-command in plaats van los te laten en over te geven aan zelf-organisatie hebben een probleem dat ze extra complexiteit ervaren: 'linear institutions in a non-lineair world' hebben een probleem.
Een tweede oplossing is om minder te doen, en alleen nog datgene waar je heel goed in bent, op een hele grote schaal. Het Tupperware-verkoopmodel. Doe alleen de dingen die je echt goed begrijpt, de risico's zitten in de rest.
Overigens lijken me de twee modellen minder een tegenstelling dan het lijkt: beide zijn het gevolg van lage transactiekosten in organisatie: dan ga je veel uitbesteden en laat je veel over aan zelforganisatie.

Bron: The Economist, 23.11.2013 Schumpter: it's complicated.
Een reactie plaatsen