zondag 3 februari 2013

Van grammofoonplaten en topsectoren

"Het was niet de grammofoonplaten-industrie die aandrong op de overstap naar CD's"  zo stelt Mariana Mazzucato dit weekend in de NRC. En al helemaal niet de overstap naar Spotify en andere streaming muziekdiensten op het web, hoewel ze zo elke keer wel opnieuw de muziek te gelde maken, zo bedacht ik me.
Ik had niet eerder kennis gemaakt met het denken van Mazzucato (Universiteit Sussex waar veel innovatie, economie en techniek onderzoek wordt gedaan). Ze rekent af met de mythe dat in de VS de overheid de innovatie aan de markt overlaat. Niets is minder waar, de venture kapitalisten liften mee op de investeringen van met name de defensie-industrie en de national health programs. Apple verpakt vooral de componenten die met basisinvesteringen zijn gefinancierd door de overheid. Die slecht meedeelt in de winst.
Mazzucato vindt onze topsectoren te nauw gedefinieerd. En dat visie ontbreekt. Ze is van het 'Man on the Moon' -principe. Stel een doel, en omschrijf wat er moet gebeuren om die missie te volbrengen en laat daarvoor bedrijfsleven en onderzoek samenwerken. "Vertaald naar de Nederlandse situatie zou je niet moeten zeggen: we gaan Wageningen Universiteit en de agri&food sector stimuleren, maar bijvoorbeeld: we gaan aan gezonde voeding van de toekomst werken, en dat thema nog breder trekken en spannender maken". Met meer mensen uit jonge bedrijven en door nieuwsgierigheid gedreven onderzoekers. Want die zijn nog geen grijsgedraaide grammofoonplaat.
Altijd interessant om af en toe eens een buitenstaander om een kritische blik te vragen. En nu?

"Een ondernemende staat die innoveert"  NRC-H 2.2.2012
Een reactie plaatsen