maandag 17 december 2012

de retail in de Griekse crisis

Interessant om te zien hoe in Griekenland de crisis (depressie mag je wel zeggen, de consumptie ligt 20% lager dan in 2008) uitwerkt op de retail. The Economist had er een week geleden een verhaal over. Ik leg de belangrijkste inzichten even vast.
Het marktaandeel van de supermarkten is in vergelijking tot andere landen laag: 48%. Wie dacht dat de verarmde Grieken de toevlucht nemen tot de buurtwinkeltjes, heeft het mis. Juist de kleine lokale winkels (waarvan sommigen de belasting handig wisten te ontwijken) hebben het zwaar met de vraaguitval, prijzenoorlogen van de suipermarkten en banken die kredietlijnen dichtdraaien. Juist daar is er een shake out, de supermarkten winnen.
Wel is er een substitutie van internationale merken (altijd erg populair in Griekenland) naar lokaal geproduceerd. Heineken heeft nu meer concurrentie van Fix Hellas en claimt dat zijn bier voor 90% Griekse ingredienten heeft. Het introduceerde ook een 5-granen bier. Coca Cola claimt dat zijn Fanta van Griekse sinaasappelen is gemaakt.
Bij de supermarkten doet vooral Alfa Beta, een dochter van Delhaize het goed. Ze hebben een succesvolle "Dichtbij de Griekse Natuur/Karakter ("Nature")" lijn. Opvallend want het bedrijf werd groot met het introduceren van de internationale merken, maar past zich goed aan. Dankzij decentraal management - dit in tegenstelling tot het centraal geleide Carrefour, dat zich uit het land teruggetrokken heeft.

Ontleend aan: The Economist: Shopping in Greece, 8.12.2012
Een reactie plaatsen