Wie een standaard bezit, is vaak goed af. Er zijn vaak zgn. netwerk effecten: hoe meer mensen je standaard gebruiken, hoe minder aantrekkelijk het voor anderen is om wat anders te gebruiken. En dus kun je je product van een mooi prijsje voorzien.
Er zijn veel beroemde gevallen waarin het even duurde voor er een standaard was, en er hele veldslagen tussen bedrijven werden geleverd om de winnende standaard in de markt te zitten. In de IT herinneren we ons de veldslagen tussen Google en Netscape, tussen Excel en Lotus123, bij video de slag tussen Betamax (volgens velen technisch beter) en VHS (dat een hele voetbalwedstrijd kon opnemen en dus commercieel superieur) en in een verder verleden de ideale spoorbreedte.
Vaak worden die economische analyses vanuit een bedrijfstak-perspectief beschreven. Carl Shapiro en Hal Varian (chief economist bij Google) schreven al een aantal jaren geleden een interessant paper met de lessen voor individuele bedrijven die zich in zo'n strijd willen begeven: The Art of Standard Wars. Misschien ook handig voor de landbouwsector waar standaarden steeds meer voorkomen (zorglandbouw, 1-ster varkens , softwarepakketten, etc).
Carl Shapiro and Hal R. Varian: The art of standard wars, in: California Management Review vol. 41 no.2, winter 1999
Geen opmerkingen:
Een reactie posten