zaterdag 13 maart 2010

marktaandelen en fusie

Marktaandelen zijn belangrijk. Ook bij fusies, voor de autoriteiten als de NMA om te beoordelen of fusies mogen doorgaan. Het is dan dus erg van belang om een goede definitie van de relevante markt te hebben: is dat trostomaten, of kastomaten, of tomaten in zijn algemeenheid, of zelfs: groente en fruit. Deze aanpak leidt tot focus op structuur van de markt.
Maar het gaat er eigenlijk om  in hoeverre een fusie leidt tot een opwaartse prijsdruk omdat concurrentie en toetreding tot de markt vermindert. Je zou dus moeten bekijken welk percentage van de consumenten switcht tussen twee ondernemingen als een van het een prijsdaling doorvoert (de diversion ration). Als je die verhouding vermenigvuldigt met de winstmarge van het bedrijf dat klanten verliest, weet je hoeveel winst er wordt behaald voor consumenten bij de prijsverlaging. En dat is dus een bedrag dat je niet meer kunt realiseren als de fusie tussen de twee door gaat. Dat kun je dan afwegen tegen de efficiencyvoordelen die de gefuseerde twee bedrijven halen.
Deze UPP (upward pricing pressure) aanpak heeft ook nadelen: lastig te meten, er zijn ook effecten of derde partijen (andere bedrijven) etc. Maar de Britten gebruiken het al en de Amerikanen overwegen het.

The Economist 27.2.2010 Economic Focus

Geen opmerkingen: