Ik blogde hier vorig jaar al eens over het effect van mobiele telefoons in ontwikkelingslanden op de efficiency van markten en op inkomens. Dat was aan de hand van een paper van Robert Jensen van Harvard, dat onlangs ook in The Economist ten tonele werd gevoerd.
Uit macro economische statistieken blijkt dat het effect van internet mogelijk nog hoger is dan dat van mobiele telefoons. Dat is nu ook aangetoond in een micro-studie in de handel van soyabonen in India. Een grote bonenverwerker, ITC Ltd., vond de tussenhandel (vaak een paar handelaren per publieke markt) inefficient en heeft een netwerk van internet kiosken uitgerold. Daarmee wordt marktinformatie verstrekt en de eigen inkooppprijs.
Onderzoekers analyseerden wat er gebeurde voor en na het neerzetten van zo'n kiosk: prijzen gingen met 1,7% omhoog, inkomens van boeren met 33% (maar handelaren leverden in), en de productie nam met 19% toe.
Probleem is nog wel hoe je die kiosken betaalt (hoewel ITC ook profiteerde van lagere inkoopprijzen). Ze zijn duurder dan mobiele telefoons en boeren moeten kunnen lezen. Bij de goedkope telefoons ging het makkelijker, ook omdat belminuten werden doorverkocht. Als lezer denk ik dat dat bij internet ook kan, en anders is er de tussenweg van de iPhones.
The Economist: Economic Focus: worth a hill of soy-beans, 9.1.2010
Geen opmerkingen:
Een reactie posten