donderdag 18 februari 2010

oog voor bestuurskunde

Het leek me nuttig om me eens in de bestuurskunde te verdiepen en zo kreeg ik "Oog voor openbaar bestuur" cadeau. Een leuk boek, ik las het afgelopen jaar bij stukjes en beetjes. Het boek volgt een historische aanpak en is aantrekkelijk vormgegeven: de kantlijn bevat foto's van besproken auteurs en hun boeken. Soms is er een kadertje met een kernpassage.

Voor wie als ik ooit bedrijfseconomie met organisatiekunde heeft gestudeerd bevat het eerste deel weinig nieuws: de historie, Max Weber, Scientific management van Taylor en Fayol, de Wiener Kreis met Herbert Simon, Human relation management met de Hawthorne experimenten.
Wie thuis is in de filosofie en de sociologie, al was het maar via de bladen, herkent ook veel in het tweede deel: neo-liberalisme, het communicatieve handelen van Habermas, Castell's netwerkopvattingen, franse filosofen en post-modernisme.
Interessant vond ik de beschouwing over de Frankfurter Schule, hoewel een vrij marginaal verschijnsel, de systeembenadering als basis voor de opkomst van de beleidsanalyse, het bekende New public management en het op Lindblom gebaseerde stromenmodel.

Wie zich in bestuurskunde wil verplaatsen kan dus terecht in:
N. Nelissen, P. de Goede en M. van Twist: Oog voor openbaar bestuur, Elsevier Reed Business Information, Den Haag, 2004

Geen opmerkingen: