woensdag 14 oktober 2009

Op dairy cursus

Afgelopen dagen had ik het genoegen om de WBS cursus The European Dairy Industry and its Markets voor de tweede keer te helpen leiden, nu in de Hof van Wageningen. Het was weer een genoegen: een groep professionals van diverse pluimage, van Europese zuivelbedrijven, andere bedrijven en beleidsmakers. En interessante inleiders. Na 3 dagen ben je ook zelf weer helemaal bij rond de zuivel en de marketing ervan. En door de discussie leer je zelf ook nog een paar dingen. Zoals:
* de grafiek van melkprijzen met de top van 2008 kwam zo vaak voorbij, gevolgd door een val naar het trendmatige prijsniveau en een licht opgaande lijn vanaf afgelopen weken, dat ik het niet kon laten de grafiek maar eens te gaan vergelijken met toppen in de varkensprijzen en in de aardappelen. Die worden veelal gevolgd door een uitslag naar beneden die minstens zo groot is. In de zuivel blijft dat uit omdat in landen waar men wel vorig jaar had willen uitbreiden, de (dure) quota dat tegen hielden. Het wordt dus in de toekomst nog ruwer.
* biologische producten lijken in Nederland wat achter te blijven bij andere landen. De aanwezige marketeers weten dat aan twee dingen: we zijn calvinistischer en kopen het meer uit gezondheidsoverwegingen of schuldbesef, in het buitenland vaker uit verwen overwegingen. Daar heb je dus ook organic smoothies. En bovenal: biologisch en streekproducten etc. moeten het hebben van veel schapruimte. Bij weinig schapruimte zijn dat de producten die er als eerste uitgegooid worden. En Nederlandse winkels zijn vaak kleiner dan in het buitenland. Hadden we dus toch die weilandwinkels moeten bouwen.

Geen opmerkingen: