maandag 2 juni 2008

reizend door europa

Het was een weekje stil op de weblog, ik reisde door Europa zonder veel upload mogelijkheden. Ik had me voorgenomen om bij terugkomst te berichten over hoe makkelijk dat reizen inmiddels is - maar bij nader inzien moet je dan wel flexibel ingesteld zijn.
Dinsdagochtend verliet ik ons dorp met de Interliner naar Den Haag. Staking in het streekvervoer, dus ik mocht gratis mee. We vergaderden boven de A12 in het VNO gebouw met LNV. Een mooie locatie en ik smaakte het genoegen dat onze presentatie over lange Kondratieff golven belangstelling trok.
Aan het eind van de dag met de NS van Den Haag naar Schiphol. Verder ging de intercity ook niet - er waren problemen rond Amsterdam, maar voor mij was het ver genoeg.
De KLM zou me in twee uur naar het Italiaanse Bologna brengen. Een technisch mankementje maakte een tussenstop in Munchen nodig ("niets ernstigs maar daar kunnen we het defecte onderdeel vervangen en in Bologna niet") en er kwam veel papierwerk aan te pas voordat we weer op mochten stijgen, zo klaagde de captain. Om een uur 's nachts, twee uur te laat, dus alsnog in Bologna. Gelukkig was ik als een van de eerste bij de taxi standplaats, daarna werd de rij wel erg lang.
We congresseerden in de oudste bibliotheek ter wereld die nog in bedrijf is, een indrukwekkende plek. Over cooperaties - komende dagen doe ik verslag.
Vrijdagmiddag vloog ik door naar Rennes, in Bretagne - via Lyon met KLM partner Air France. Althans dat was de bedoeling. Slecht weer en drukte in het luchtruim (een lang weekend voor de Italianen want maandag 2 juni is de dag van de Republiek) leverde een forse vertraging op, zodat ik mijn aansluiting miste.
Bijna leek ik het nog te halen, mijn bagage zat eerst al bijna in een vlucht naar Madrid en toen in een vlucht naar Marseille, maar uiteindelijk was ik toch te laat. Na wat geharrewar tussen Air France en haar dochters Regional en Britair werd ik netjes voor de eerste vlucht van de zaterdagochtend geboekt en naar een hotel op een industrieterrein bij de afslag van een snelweg gebracht. Daar was de service prima - ze zijn er echt op ingesteld heb ik de indruk.
Uiteindelijk bereikte ik dus zaterdag tegen lunchtijd Dinard, voor een board meeting van de EAAE. Daar lees je komende dagen verder niets over, maar kom naar ons congres in Gent!
Zondagochtend leverde ik bij Hertz de gehuurde auto weer in en stapte op de TGV van Rennes naar Parijs. Ook in de eerste klas veel babys, die blijkbaar in Frankrijk op zaterdag een uitstapje naar de grootouders dans la campagne maken. In Parijs moet je dan van Montparnasse met de metro naar Gare du Nord. Dat kost je 50 minuten en is niet meer van deze tijd. Het wordt tijd dat de Fransen ophouden Parijs als het eind van een reis te zien - ze schijnen trouwens ook meer wolkenkrabbers te willen om van het idee van museumstad af te komen. Maar nu is het dus teveel sjouwen met bagage naar een metrostation dat op een kilometer afstand ligt (Montparnasse Bienvenue -what's in a name), ondersteund door loopbanden maar ook via trapjes die niet op rollende koffers berekend zijn. En vervolgens in een volle TGV naar Rotterdam, gelukkig wel met maaltijd.
En als je dan denkt alles gehad te hebben, blijkt het CS van Rotterdam overspoeld met voetbalgekke oranjefans van NL_Wales (begint dat nu al?), terwijl de NS wanhopig probeert uit te leggen dat door werkzaamheden de treinen naar Alexanderpolder niet rijden. Of je maar even met de metro (hier wel roltrappen in de bouwput) naar station Beurs wil en vandaar overstappen naar Nesselande.
Al met al: met het openbaar vervoer kun je uitstekend door Europa reizen, efficienter dan ik dacht. Doe het wel met een flexibele instelling want het systeem werkt zelden zoals bedoelt - maar biedt dan ook weer zulke alternatieven dat de schade soms ook wel meevalt. En morgen dus meer over de inhoud van de reis.

Geen opmerkingen: