maandag 18 februari 2008

Lijstje: 7 deuren naar gedragsverandering

Wie gedrag van anderen wil veranderen heeft het niet makkelijk. Zelfs regels voorschrijven en proberen te handhaven is soms weinig succesvol. Wie het via communicatie wil doen, moet zijn boodschap door 7 deuren zien te loodsen, en als er 1 dicht is komt de boodschap niet aan. Die metafoor in de sociale marketing werd in 1998 door Robinson geintroduceerd. Zijn zeven deuren:




  1. kennis: de ontvanger van de boodschap moet wel dat er een probleem is, hoe het oplosbaar is.

  2. wil: de ontvanger moet een emotie hebben om een voorstelling van de gewenste toekomst te maken

  3. capaciteiten: de ontvanger moet overzien wat hij moet doen en er van overtuigd zijn dat hij het kan

  4. vertrouwen: de ontvanger moet het idee hebben dat zijn bijdrage er toe doet om het grotere probleem op te lossen

  5. facilitering: er moeten niet al te veel obstakels zijn in het praktische vlak en anders moet daar hulp bij zijn

  6. stimulering: men moet het idee hebben dat men er niet alleen voorstaat maar dat men gesteund wordt

  7. feedback en blijvende aandacht: nadat iemand een keer bepaald gedrag heeft vertoond, is stimuleren van herhaald gedrag op zijn plaats

Geciteerd uit Beekman et al: in gesprek over voedselkwaliteit, LEI, 2007

Geen opmerkingen: