donderdag 28 februari 2008

brood of spelen

Gisteren in de Financial Times, vanochtend hoorde ik het op BNR op weg naar het werk: voor de olympische spelen in Beijing (die de groenste ooit zouden worden) is veel water nodig, de wateraanvoer uit het zuiden is niet op tijd klaar en nu halen ze het uit de omliggende provincies. Beijing ligt al in een half woestijn gebied dus die boeren hebben nu grote problemen met de tarweteelt.
Toen ik het op de A12 hoorde zag ik bij wijze van spreken de beurs in Chicago al door het dak gaan. Alleen dit soort nieuws wordt nog verwerkt, zo lijkt het wel. Vorige week concludeerden mijn business partner en ik dat het verstandig was de tarwe voor dit jaar alvast te verkopen omdat de aanbodselasticiteit vaak wordt onderschat, maar wellicht was dat toch te vroeg - ook economen weten niet alles.
Enfin, op het werk vond ik het blad FoodPersonality in de bus, daar staat een heel interview met me in over de achtergronden van prijsstijgingen als deze. Zie aldaar. Dat 'personality' vertaald zich overigens in grote foto's.
En zo analyseerden we vanmiddag het landbouwbeleid van een land als Egypte, een groot graanimporteur, waar we momenteel een project doen. Nog niet zo simpel om voor president Mubarak te denken, maar wel interessant. In ieder geval zit hij niet in een makkelijke positie.

Biofuels
Afgelopen week las ik de studie Scenar2020 van o.a. LEI en ZALF (die is al een tijdje uit), waarin scenarios voor de toekomst. Dergelijke modellen verklaren niet meteen de prijzen van dit moment maar het rapport bevat een paar behartigingswaardige teksten over biofuels:
"Current policy support will enhance the commercial viability of transforming certain arable crops into bio-ethanol, giving the development of first generation technology an advantage of economies of scale. But the second generation technology will be able to use any biomass as a feedstock, and then the commercial interest in using arable crops will disappear. This will leave arable crop producers without this specific market opportunity and in a very short time (perhaps by 2015)."
De modellen rekenen ook uit dat the "impact of biofuels may well be under-estimated": bij een bijmengverplichting van 10% in 2010 maar liefst 43% van het huidige areaal granen, oliezaden, braakland en suikerbieten is dan nodig.
Zelfs een bijmengverplichting van maar 5.75% vraag om 9,4% van alle grond in de EU25. Overigens is dan de verwachting dat dit niet gaat gebeuren, en dat het op 5,5% blijft steken en er ruim 40% geimporteerd wordt.
Wie gaat dat in Egypte uitleggen? Het lijkt me persoonlijk maar het beste dat we snel deze wetgeving fors aanpassen zo niet afschaffen. Met hoge olieprijzen komt die tweede generatie technologie er ook wel - en zonder dat we eerst een voedselcrisis in de derde wereld veroorzaken, waarvan de NRC vanavond al met de verslaggeving op de voorpagina is begonnen: Kameroen protesteert tegen zijn president (die al in beeld was als nieuwe belofte toen ik er in 1981 op bezoek was), de benzine- en de voedselprijzen - in die volgorde overigens.

Op het tegeltableau uit Sevilla Don Quichotte, nog zonder biofuel.
EU: Scenar2020 - scenario study on agriculture and the rural world

Geen opmerkingen: