vrijdag 15 juni 2007

Netwerken voor innovatie

"Het heeft geen zin om in Nederland bedrijven te gaan stimuleren. Nederland heeft sinds de 18e eeuw geen sterke ondernemerstraditie meer. De belangrijkste pijlers van onze economie zijn sinds de 19e eeuw banken, verzekeringen en andere diensten". Aldus de innovatiesocioloog Marcel Hoogenboom in Resource, het blad van Wageningen UR van deze week. En hij voegt er aan toe: "wij zijn goed in het organiseren van dingen, in het vormen van netwerken. Als je in ons land bedrijfjes gaat stimuleren die iets concreets produceren, dan ben je niet efficient bezig. Dat gaat niet lukken".
Dit citaat verklaart veel. Bijvoorbeeld waarom het aantrekkelijker is bedrijfskunde in Nijenrode te studeren dan natuurkunde of zo'n ander beta-vak in Amsterdam.
Aan netwerken geen gebrek in Nederland. Onlangs ontdekte ik dat er niet alleen een heel netwerk bestaat van fietsroutes, maar dat ze er ook al een slaatje slaan uit de klimaatverandering: je kunt langs de NAP grens van Nederland fietsen (zie kaartje) om te zien waar de kust komt te liggen als de zeespiegel stijgt. Dat is overigens niet waar: dit is de kuststrook als we nu de dijken doorsteken; als de zeespiegel stijgt, moet je nog een stukje landinwaarts en is deze route beneden peil.

tuinbouw
Zelf netwerkte ik vandaag op de bloemenveiling in Bleiswijk: ik mocht mensen aan het denken zetten waarom we eigenlijk organisaties hebben (in plaats van alleen maar markten), en waarom de netwerken van organisaties veranderen onder invloed van transactiekosten. Als hulpmiddel voor scenario's voor toekomstige ketenontwikkeling. Om nog beter de dingen te organiseren dan we in Nederland al doen. Het was een productieve bijeenkomst en de economische organisatie theorie hou je van me tegoed.
'
citaat uit Resource, 14 juni 2007 in een artikel van Willem Koert over Food Valley

Geen opmerkingen: