Vervolgens fietsten we naar het bouwterrein op Valkenburg waar de bouwkeet van de N206 staat. Het RVB, als onroerend goed exploitant van het Rijk (Defensie) legt het woningbouwgebied aan (en dus niet een grondbank van betrokken gemeenten). De rijksdienst heeft echter weer niet over alles de regie. Andere zaken, zoals de verbrede N206 voor ontsluiting of een recreatiehoek worden in aparte projecten ontwikkeld zonder veel programmamanagement dat voor afstemming zorgt. Zo wordt die weg verdiept aangelegd, niet in een betonbak maar met een dikke folie die meer breedte bij de aanleg vraagt. En die kan even niet gevonden worden op het oude vliegkamp waar de woningbouwers de ruimte willen, maar lnu ligt de tijdelijke weg in een toekomstig groenpark dicht bij bebouwiing. Er heeft in verleden niet iemand over stikstof geklaagd dus dat kan lekker doorgaan.
We eindigden bij het icoonproject van de dijkversterking van Katwijk met de parkeergarage tegen de dijk onder het duin. Hier was het waterschap Rijnland de regisseur, de overheid betaalde de kustversterking en het proces met bewoners en de gemeente (over auto's en uitzicht) liep zeer bevredigend. Het leverde een mooi resultaat op.
Onder een visje aan zee constateerden we dat gebiedsontwikkeling toch ook vooral een organisatievraagstuk is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten