zaterdag 26 maart 2016

Stille zaterdag

Dat was me het weekje wel, de blog leed er onder. Eerst een voor de tweede keer afgelaste Mansholt lecture in Brussel (thema: Does Europe need a food policy?). Opnieuw moesten we die aflassen vanwege terreur. Geen twijfel over mogelijk deze keer, als een deel van je gasten in DG Agri werkt, bovenop metro-station Maalbeek.
Verder overleed voetballegende Johan Cruijff, in sommige media meteen tot JC verheven. Nu heb ik helemaal niets maar dan ook niets met voetbal, maar ik ben hem dankbaar voor een van zijn meest wetenschappelijke uitspraken, die ik soms gaarne citeer: Je gaat het pas zien als je het door hebt. Niet alleen een waarheid als een koe in transitie en resilience denken (hoe herkennen we de zwakke signalen?) maar ook bruikbaar in het goed waarnemen van verschijnselen - daarbij is niets zo praktisch als een goede theorie. Dat laat de feiten spreken moet je niet overdrijven, ook niet in big data.
En verder was ik benieuwd of de media in de in memoriams de relatie tussen Cruijff en de varkenshouderij nog zouden oprakelen. De NRC liet me niet in de steek en memoreerde hoe eind jaren tachtig de sterspeler veel geld verloor in investeringen in deze branche. Ondanks de vooruitgang die de Catelaanse varkenshouderij toen doormaakte. Waarmee de link met de blog is gelegd.

Geen opmerkingen: