zondag 6 december 2015

Duitsland 4.0

Om mij onduidelijke reden is een blogpost uit 2011 over Industriepolitiek hier populair. Goede reden om de Duitse industriepolitiek rond de digitalisering van de industrie (Industrie 4.0) hier even aan te roeren. The Economist had er vorige week een mooi verhaal over (Does Deutschland go digital, 21.11.2015).
Internet of Things breekt door, dus machines worden gekoppeld. Bedrijven gaan daarom platformen bouwen waarop de machines van anderen (toeleveranciers, afnemers maar onherroepelijk ook concurrenten) aangesloten kunnen worden voor data-uitwisseling. De winnaars worden de eigenaar van het platform, zo is het denken.
Platformen dus van apparaten (devices), data en services die op die data zijn gebaseerd.
Sovereignity over the data is daarmee een belangrijk issue. Overigens is nog de vraag of netwerk-effecten in b2b even groot zijn als in de consumentenmarkt. Er is ook veel kennis van de branche nodig en dat maakt gespecialiseerde platformen mogelijk interessanter, zo stelt de Stiftung Neue Verantwortung in een recent rapport.
En dus heeft de overheid nu Industrie 4.0 gelanceerd.  Want de ontwikkeling vraagt om een nieuw denken: de technische bedrijven zijn gewend om in pijpen (of lopende banden?) te denken: ze kopen spullen in, maken er wat moois van en versturen het naar de klant. En nu moeten ze tuinieren: een park aanleggen en onderhouden en zich steeds afvragen wat of aantrekkelijk is voor klanten en andere firma's (en app bouwers).
Bovendien helpt het niet dat de Duitsers weinig op hebben met Plattform Kapitalismus zoals dat vanuit Californië wordt bedreven. Ze vinden dat teveel the winner takes all.
Platformen doen het vooral goed als ze open zijn en concurrenten op het platform toelaten met een cultuur van open data. Dat vinden technologiebedrijven niet makkelijk en de Duitse privacy-wetgeving helpt ook al niet. De ingenieurs mentaliteit is er ook meer een van incrementele verbeteringen dan een gok op een nieuw business model, zo constateert het artikel.
Nog een mooie quote van Christoph Keese, die een boek schreef over het verblijf van Springer managers in Silicon Valley: de Duitse ingenieurs maken de gebruikers-interface van producten vaak zo compleet en complex dat het meest getoonde woord op de displays Anwenderfehler (user error) is.
Industrie 4.0 gaat dat allemaal aanpakken.  Nederland volgt.
Een reactie plaatsen