vrijdag 11 juli 2008

berlijn

In Berlijn had ik het genoegen om onze ambassade te bezoeken. We spraken er over de zuivel, de concurrentiepositie en de effecten van de boerenstakingen op het landbouwbeleid.
Overigens een fraai gebouw wat we Rem Koolhaas daar hebben laten neerzetten. We mogen trots zijn op Nederland aan de Spree, het lijkt me meer hebben dan de net geopende Amerikaanse ambassade - een bunker tussen de Brandenburger Tor en het zeer impossante monument voor de vermoorde Europese Joden van Peter Eisenman.
Dat monument kent voor- en tegenstanders maar het maakte op mij zelfs op een zonovergoten warme dag grote indruk, al was het maar door de manieren waarop je het kunt beleven: benauwend als je er doorheen loopt, maar ook met uitzicht op licht, stenen die natuurlijk aan lijkkisten doen denken, maar die ook jonge kinderen uitnodigen tot spelen en het verkennen van ruimte.
Berlijn is uberhaupt een van de boeiendste steden van dit moment. Door zijn historie, maar ook doordat er twintig jaar geleden bij de val van de muur een grote hoeveelheid goedkoop onroerend goed is bijgekomen. En dan zie je op grote schaal het proces dat je in andere steden ook wel in vervallen (haven)gebieden ziet: goedkope locaties trekken kunstenaars en alternatieven aan, met kunst (of wat daar voor doorgaat) en interessante restaurantjes en dat trekt weer trendy rijker publiek. En die transitie dynamiek wordt dan weer aangevuld met nieuwe investeringen in grootse architectuur. Niet alleen in ambassades maar ook bijvoorbeeld in het nieuwe centraal station. Een imposant gebouw van glas en staal.
Meer een winkelcentrum dan een station want van treinen merkte ik weinig. Utrecht CS handelt er een stuk meer af. Toen ik er met de trein op een maandagochtend tijdens de spits aankwam, kon de conducteur alle treinen voor het komend half uur aankondigen, waaronder treinen naar de luchthavens Schonefeld en Schiphol. Ik vroeg me af hoeveel van de aanwezigen zou vermoeden dat het de internationale trein naar Amsterdam betrof. Hij gaat ook van Amsterdam naar Berlijn, dus zoek je nog een vakantietripje: gaat dat zien.

Geen opmerkingen: