dinsdag 20 maart 2007

landsgrens of paspoort

We praatten vanmiddag aan de lunch nog even over mijn observatie van gisteren dat veel Canadese boeren van Nederlandse origine zijn en dat we die connectie in Wageningen of in het kennisbeleid van LNV misschien wel verwaarlozen. Dat is al snel een geanimeerde discussie want er is in dit land heel wat te doen over mensen met een dubbel paspoort.
Overigens is die politieke discussie een goed voorbeeld van het feit dat territoriale instellingen als overheden het moeilijk hebben met globalisering die geen grenzen kent, en veel burgers juist prima kunnen leven met twee paspoorten - in het bijzonder als het ijshockeyers of honkballers van Canadese of Amerikaanse B-garnituur zijn die dankzij hun dubbele paspoort in het Nederlands team spelen; is politiek dan toch belangrijker dan sport?

Terug naar de boeren: kennisbeleid maken we wellicht nog erg veel voor hen die binnen de Nederlandse grenzen wonen, niet voor hen die een Nederlands paspoort hebben. Ik werd in mijn observatie gesterkt doordat ik een artikel onder ogen kreeg uit het blad Agro-Informatica waarin de in Portugal wonende Josien Kapma schrijft:

"Wat me ten tweede opviel: Hoe zeer het Nederlandse landbouwkennissysteem, ondanks deze tijd van globalisering toch nog op Nederland is gericht (Global Dairy Farmers uitgezonderd). De hoofdpersonen, de boeren en de tuinders, zijn voor een deel al tijdelijk of permanent de grens over, maar voor LNV en veel kenniswerkers houdt het werk bij de grens op. Gevolg is dat geemigreerde boeren buiten de boot vallen: zowel qua werkvormen als qua inhoud sluit het huidige kennis aanbod in Nederland maar zeer matig aan bij de praktijk van de emigrant. Terwijl in het nieuwe land van vestiging het kennisaanbod (voor zover aanwezig) ook maar zelden goed past bij de Nederlandse immigranten. Ze worden toch graag in het Nederlands aangesproken en met een Nederlands referentiekader"

In plaats van die laatste zin had ik liever iets gezien over de hoogwaardige kennis en het in Nederland kunnen delen van kennis uit de hele wereld, maar afgezien daarvan lijkt het me een zeer terechte observatie. En dat het met moderne middelen kan bewijst de website die de Portugees-Nederlandse diaspora onderhoudt onder de titel De Kennisclub.
Op de foto nogmaals de Ottawa river vanuit de National Gallery met een poster voor de tentoonstelling van Ron Mueck (zie mijn blog van eergister).

Geen opmerkingen: