zondag 25 maart 2007

Hiep hiep hoera voor de EU

Vanavond vlieg ik naar Madrid voor een bijeenkomst met collega's uit Spanje, Duitsland, Hongarije en Polen. Ik hoef er nauwelijks een paspoort voor mee en kan er gewoon met euro's betalen. En als ik gewild had, had ik het geld gehad om vandaag Madrid te bekijken, zo welvarend zijn we intussen en zo'n vliegreis kost ook niet veel meer. En de democratie is in het lijstje landen dat meevergaderd fors vooruit gegaan in de afgelopen 50 jaar.
Vandaar Hiep hiep hoera voor de EU, wiens voorloper de EGKS vijftig jaar geleden werd opgericht in Rome. Een feestje waard. En doorgaan met het proces, al was het maar omdat het soms zinvollere wetgeving oplevert dan in het Haagse: met ons milieubeleid waren we minder ver geweest, zo vermoed ik, zonder de EU. Happy Birthday!

Geen opmerkingen: