zaterdag 29 april 2006

Bladeren in Jorwerd

Gisteren was ik een dagje naar Londen voor een stuurgroepvergadering van EuroChoices. Mooi blad dat driftig abonnees zoekt. Mocht je ook nog in Londen komen komende weken, loop dan bij de National Gallery binnen voor een tentoonstelling over Amerikaanse impressionisten in Parijs. De moeite waard. Overigens wilde ik het even hebben over wat ik onderweg las. Daar was meer tijd voor dan begroot want mist op Schiphol verhinderde het tijdige vertrek van de cityhopper van Zestienhoven - als u mij en de KLM nog kunt volgen.
De Volkskrant meldde in een advertentie voor een boek van Rob Vreeken over Bombay dat er in 2007 voor het eerst in de wereldgeschiedenis meer mensen in steden zullen wonen dan op het platteland. Wie alvast aan zijn nieuwjaarstoespraak wil werken heeft dus hierbij een mooie opening: het platteland raakt uit zicht.
James Kennedy, hoogleraar Nieuwe Geschiedenis aan de VU, besprak ter gelegenheid van de heruitgave van Hoe God verdween uit Jorwerd de missie van Geert Mak. Een goed verhaal, de bespreking althans. Maks millionseller heb ik altijd een tikje te nostalgisch en moralistisch gevonden, en hier en daar ook wat kort door de bocht als het gaat om een goede ecconomische beschrijving. Al eens eerder heb ik in SPIL betoogd dat de leegloop van Jorwerd niet zozeer door de ontwikkelingen in de landbouw zelf kwam, maar doordat Leeuwarden en Amsterdam te dicht bij waren. Daar trokken mensen naar toe, zo niet om er te wonen dan toch om er met de auto te winkelen.
Ook Kennedy wijst op zo'n punt: 'Misschien is het meest problematische nog dat zijn werk de vooroordelen van mensen eerder bevestigt dan ze in twijfel trekt'. Overigens is Kennedy positief over Maks' werk en benadrukt een punt waar ik in de loop der tijd ook positiever over ben gaan denken: we hebben verhalenvertellers nodig die het verleden verbinden aan de toekomst en het unieke karakter definieren van -in dit geval- het dorp en het dorp Nederland. Juist in een tijd van grote veranderingen.
Dat brengt me nog even bij een leuke website, waar iemand in het FD van gisteren op wees: het geheugen van nederland.
En tot slot kwam de Economist vorige week met een mooi survey over de nieuwe media. Waarin het fenomeen van het bloggen. De tijd van massacommunicatie is voorbij, we gaan naar participatieve media nu iedereen zijn muziek, inzichten, artikelen en wat al niet al beschikbaar kan stellen op het internet. En daar vindt zelforganisatie plaats en staan weer nieuwe columnisten en redacteuren op die reputaties opbouwen en zo waarheid maken.
Komende dagen nog wat inzichten.

Geen opmerkingen: