zaterdag 13 mei 2023

column F&A

Donderdag verscheen mijn column in Food- & Agribusiness waarin ik opschrijf wat er volgens mij in het landbouwakkoord zou moeten staan rond markt en ketens. Overigens wist ik bij het schrijven niet dat Greenpeace de dag ervoor een eerder pleidooi uit de PvdA zou echoën met een rapport om de Rabo 3 miljard mee te laten betalen. Dat maakt de tekst wel lekker actueel.  Er zitten een paar kronkels in dat idee: de Rabo is veel meer een kredietcoöperatie van woninghypotheekhouders en MKBers dan alleen van boeren (ook al richt men zich internationaal specifiek op de food sector) en het zijn die eigenaren (coöperatieleden) die via de rentemarge het gelag betalen. En je kunt je afvragen wie nu het meest heeft bijgedragen aan het niet halen van afgesproken doelen: de bank, de veevoerindustrie, de boeren zelf of de politiek. Ik zette de column zojuist op LinkedIn

Geen opmerkingen: