maandag 24 april 2017

big data en boer Koekoek


Wat heb ik aan al die cijfers, mijnheer de voorzitter, ik wil het over de feiten hebben, zo foeterde Boer Koekoek in de jaren zeventig bij de begrotingsbehandeling Landbouw waar hij met stapels tabellen en grafieken werd overladen. Goede kans dat die van het LEI kwamen maar daar gaat het me nu niet om. 
Ik kende de quote niet maar hoogleraar Sander Klous gebruikt het in zijn boekje Wij zijn big data. Een onverwachte bron, maar een passend citaat. Klous beschrijft hoe big data tot feiten komt door om steeds meer cijfers te vragen. Omdat de opslagcapaciteit sneller stijgt dan de verwerkingscapaciteit komt er overigens steeds meer ongeinterpreteerde data.
Ik kan het boekje van harte aanraden. Het gaat vooral over het feit wat wij van big data moeten vinden, hoe het de maatschappij verandert en wat de schaduwkanten zijn. De auteurs zien het als een Groot, Niet Te Vermijden Data Ontwikkeling maar zijn hier en daar ook kritisch.

Geen opmerkingen: