dinsdag 28 april 2015

Boerin



Een tijdje geleden kreeg ik De Boerin in handen. Een glossy die wordt uitgegeven door CRV, de fokkerijorganisatie, en de dames in de titel als doelgroep heeft. Leuk blad, de inhoud loopt uiteen van vakinformatie ("help mijn koe is niet drachtig") tot de human interest verhalen achter de vrouwen in de veehouderij. Zoals over carriere-switches ("boerin na een academische graad psychologie").

Vrouwen zijn zich meer bewust dan mannen van het zorgen voor een goed imago van hun bedrijf en de sector, zo las ik in een van de verhalen. Maar dat is niet de reden dat het blad wordt gemaakt. Ik begreep uit betrouwbare bron dat het met de groei van de bedrijven te maken heeft. Zodra een bedrijf boven de 80 a 100 koeien groeit, neemt de vrouw vaak een aantal taken in het bedrijf op zich, of wordt boerin. Omdat er teveel werk is voor de boer bij die bedrijfsomvang. Een betaalde kracht kan dan risicovol zijn, het is soms aantrekkelijker als de partner een handje uitsteekt. En die gaat dan vaak management-zaken doen, en zeker veelal de administratie en het contact met CRV. Omdat de boer zijn handen vol heeft aan zaken die meer fysieke kracht vragen zoals palen slaan. Boven de 200 koeien verandert dit patroon weer en komt de betaalde arbeid op het bedrijf waarmee de boer manager is geworden.

Vandaar de glossy. Interessant blad voor adverteerders dus, die zo de grotere groeiende bedrijven bereiken. We leren een paar zaken uit deze observatie: de ontwikkeling van de bedrijfsgrootte heeft dus duidelijk gevolgen voor de emancipatie van de vrouw, in ieder geval binnen het bedrijf waar ze vaak onderneemster zal worden. Dat element is beslist nog onderbelicht in de discussie over de mega-stallen. [tja, er zullen ook wel mensen zijn die vinden dat het beter is voor de emancipatie als er buiten het bedrijf wordt gewerkt].
Ten tweede geeft het weer eens aan hoe belangrijk het is om rekening te houden met de situatie van werkzaamheden en inkomen buiten bedrijf als je wilt voorspellen hoeveel bedrijven gaan groeien. Bedrijven waar de vrouw deels buiten bedrijf werkt maar een matig loon heeft en een matige arbeidssatisfactie (of in een sector waar veel ontslagen vallen) zal dus eerder op deze wijze uitbreiden dan de boer zonder partner of die met een hoogleraar sociologie is getrouwd. Goed dat daarom ook dergelijke data verzameld wordt, en modellen er (hopelijk) rekening mee houden.
 
Een reactie plaatsen