dinsdag 2 april 2013

Groeten uit Mexico

Bijgaand een fotootje dat ik eerste Paasdag in Mexico-Stad nam van het immense stadsplein (de Zocalo, hoewel dat niet de officiele naam is). Ik was er om op 1 april (geen grap, Tweede Paasdag is een werkdag in Mexico) deel te nemen aan het start-seminar van de vijf-weekse cursus over innovatiemanagement in de agrarische sector. Dertig studenten uit Latijns-Amerika die hun werk onderbreken (velen waren al wel een decennium geleden afgestudeerd, soms aan een Amerikaanse universiteit met een PhD) om deze training aan de Autonome Universiteit van Mexico te doen.
Ik mocht op het openingsseminar een key-note lecture geven over innovatiemanagement en onze Europese AKIS ervaringen. En optreden als reviewer / commentator op een Mexicaanse zelf-diagnose over wat er goed en fout gaat in hun nationale agrarische innovatie-systeem.
Mooie gelegenheid om de zondag de stad te bekijken. Die is heel wat veranderd sinds ik er in 1980 voor de laatste keer als student met de Economische Faculteitsvereniging van de EUR op een drieweekse studie-trip was. Nog groter, drukker en duidelijk welvarender. Met nog steeds als culturele hoogtepunten de kathedraal, het paleis van de natie, en -wat mij betreft- het Antropologisch Museum, een van de mooiste archeologische musea ter wereld. De opgravingen in Chitzen Itza, Palenque en andere plekken zagen we al eerder, het museum toont de schatten.

Geen opmerkingen: