dinsdag 3 april 2012

Eet-toerisme

Steeds meer mensen hebben de Eiffeltoren al gezien, en laten voedsel een belangrijke rol spelen in de keuze van hun vakantiebestemming. Van onbeperkt eten in het hotel aan de Turkse kust tot kookworkshops in Umbrie, zo denk ik dan.
De OECD is het verschijnsel ook opgevallen. Een workshop in Zuid-Korea (geen idee wat de culinaire hoogtepunten rondom Seoul zijn overigens), was de basis voor een recent rapport.
Ik citeer uit de reclametekst die vanuit Parijs werd rondgemaild: Tourism is a major part of the contemporary experience economy, in which food plays an important role. Food is a key part of all cultures, a major element of global intangible heritage and an increasingly important attraction for tourists. The linkages between food and tourism also provide a platform for local economic development, which can be strengthened by the use of food experiences for branding and marketing destinations.
One of the major challenges in the experience economy is dealing with the shift towards intangible culture and heritage. The focus of many tourists has changed from the classic 'must see' physical sights such as museums and monuments towards a ‘must-experience’ imperative to consume intangible expressions of culture, such as atmosphere, creativity and lifestyle. This provides new opportunities for tourism destinations as well as new challenges, particularly in the areas of experience development, marketing and branding.

Wie de publicatie, met een aantal innovatieve cases, wil lezen, kan terecht in de boekenwinkel van de OECD, een kilometer van de Eiffeltoren en online.
Een reactie posten