Anderhalve week geleden constateerden we hier dat de vraag naar biologische producten goed op niveau blijft en speculeerden we waarom. Gisteren kreeg ik een reclamemail van Business Insights voor een duur rapport over de biologische sector.
Ook die consultancy constateert dat de verkoop op niveau blijft, en geeft ook twee steekhoudende verklaringen: het zijn vooral de hogere inkomensgroepen die bio kopen en die zijn nog weinig getroffen door de crisis: organic is hotter / cooler in Washington dan in Detroit, de arbeidsmarkt koelt vooral in Detroit af. De tweede reden zou zijn dat de prijsverschillen tussen bio en gangbaar aardig zouden zijn afgenomen in de laatste jaren, zodat de substitutie minder snel aantrekkelijk is. Klinkt plausibel.
Business Insights: The evolution of organic food and drinks
2 opmerkingen:
twee dagen geleden was hier een handelaar die ook meldde dat de verkoop van bio-producten stabiel was. Wij kwamen er op uit dat het zo kan zijn dat er juist door een crisis - ook al is dat een economische - een toenemend gevoel is bij mensen dat ze bewuste keuzes willen maken. Nog een interessant verschijnsel dat ikzelf niet geheel begrijp. Veel supermarkten kopen een aantal producten alleen biologisch in. Maar er zijn er ook die dit doen zonder dat ze aan de klanten vermelden dat het om biologisch product gaat. C-1000 doet dat met rode en witte kool bijvoorbeeld. Aldi en Lidl zijn zeer grote afnemers van biologische peen.
Dat verband met de waarden-crisis heb ik hier ook wel eens gesuggereerd maar bewijs uit een enquete of zo ontbreekt tot nu toe.
Dat supermarkten soms 100% bio inkopen terwijl ze kort daarvo 30% bio en 70% gangbaar van het product verkochten is niet zo nieuw. Wordt ingegeven door de handlings/transactiekosten. Bij kleine producten zijn die hoog en dan kun je beter 1 van de twee laten vallen. Ben je bang dat je dan de bio-kopers aan de groenteboer of natuurvoedingswinkel verliest (waar ze dan ook hun andere spullen gaan halen) dan kies je voor 100% bio. Zeker als de gangbare kopers bij een kleine prijsstijging niet afhaken.
Maar dat betekent dus wel dat je het de kopers moet melden. Voor het feit dat men dat niet doet heb ik geen verklaring.
Of de kopers hebben de indruk dat bijna alles zoveel mogelijk bio is, of men koopt bio in vanwege smaak of omdat men in het jaarverslag voor financiers of personeel "groen" wil lijken. Of ??
Een reactie posten