zaterdag 2 mei 2009

broodje hond?

De productkennis van consumenten is bedroevend. Dat is geen vrijblijvend statement van Foodlog, maar de indruk die ik over houd van een uniek experiment uit het wetenschappelijke E-journal Wine Economics, waarover ook de Los Angeles Times bericht: de meeste consumenten kunnen hondenvoer in een blinde test niet onderscheiden van een dure pate.
Onderzoekers organiseerden een blinde proeverij met 18 vrijwillgers, die ze ook nog vertelden dat er hondenvoer tussen de producten zou zitten. Alternatieven waren: Smac (Spam in het amerikaans, in de ogen van de onderzoekers een imitatie pate), eendenlever-mousse, varkensleverpate en gepureerde leverworst. Alle producten werden wel zo behandeld dat ze eenzelfde consistentie / textuur hadden.
Slechts 3 van de 18 proevers herkenden het hondenvoer, niet beter dan een gok. En nauwelijks meer dan de 2 die zelfs de duurste pate aanzagen voor het hondenvoer. De meesten hielden de leverworst voor het hondenvoer. En driekwart vond het hondenvoer een slechte pate. Dat weer wel.
Onduidelijk is welke wijnen er werden geserveerd.

Geen opmerkingen: