Ik kreeg het jaarverslag 2008 van Koninklijke FrieslandCampina (KFC, maar dat is eigenlijk geen fraaie afkorting, teveel kip) op mijn bureau. De cijfers heb je dan meestal al uit de krant vernomen, maar het is toch aardig om te zien hoe zo'n nieuwe onderneming zich presenteert.
Vooral als een firma van fast moving consumergoods, met sterke merken en met oog voor innovatie, is mijn indruk. En het papier roept een gevoel van duurzaamheid op, niet overdreven veel glans.
Koeien staan er nauwelijks in. De foto's gaan over consumenten, producten en onderzoek in het lab. En de ene foto die er in staat met koeien, toont een jonge veehouder met een PDA in de hand om data vast te leggen, koeien in de stal op de achtergrond.
Lijkt me al met al een juist beeld van wat de onderneming zou moeten willen zijn. Mooi jaarverslag dus. Maar er zullen wel eigenaren (boeren) zijn die het jaarverslag anno jaren zeventig missen van de rechtsvoorgangers, die jaarverslagen met veel foto's van koeien in de wei.
Zou er een mooie maatstaf inzitten: het percentage foto's met koe_in_de_wei in het jaarverslag als maat voor de ketenomkering en consumentgerichtheid? En zou die grafiek in de loop der tijd inderdaad een dalende tendens vertonen? En zou er een verschil zijn tussen Nederlandse en Franse / Duitse cooperatieve jaarverslagen? Hier is ruimte voor een scriptie.
Kon. FrieslandCampina: jaarverslag 2008
Geen opmerkingen:
Een reactie posten