vrijdag 23 april 2021

Het landschap beschreven

Er blijkt een vakgebied Historische Geografie te bestaan. Afgelopen week las ik een bundel met artikelen uit dat vakgebied. Het betreft de bundel Het Landschap Beschreven (Abrahamse et al, 2021, Hilversum). Mooi uitgegeven met tal van illustraties. de bundel is een liber amicorum voor prof. Hans Renes maar ook voor wie (zoals ik) hem niet kent is het een prettige kennismaking met het vakgebied.

Zo las ik onder andere over het verveningslandschap en de verschillen tussen veenderij en boerderij en het plassenlandschap van de 19e eeuw (pag 40/41), over het behoud van landschap op Walcheren in de eerste helft van de 20ste eeuw (p. 59), over de historie van de vroonte en gemeynte (gemene) gronden in Brabant (p. 79) en wat later de strijd die er blijkbaar nog geweest is tussen de NCB en LNV waarbij de eerste zich verzette tegen de ontmenging eind jaren 50 om het kleineboeren-vraagstuk op te lossen (p.136). 

De Twentse textiel en de landhuizen tussen 1800 en 1840 passeren de revue (p. 96) maar ook het feit dat het Zuidland van Schouwen verdween als gevolg van het verdrinken van Reimerswaal - daardoor moest er meer water in en uit de Oosterschelde (p. 149) - dat was voor mij een nieuw feit. Neet als dat ik me nooit echt gerealiseerd had dat Utrecht zo'n goede locatie voor een stad was omdat het op de splitsing van de Vecht en de Rijn lag. Maar ook dorpen als Geesteren met de overgang van de zelfvoorzieningslandbouw naar de handel wordt  behandeld, met een mooie toelichting op het begrip "kamp". En dan heb ik het nog niet over een paar interessante buitenlandse locaties, van Klein CuraƧao tot het Alte Land aan de Elbe dat naar Hollands model is ingepolderd door een monnik uit Rijnsaterwoude die ook de term cope exporteerde (p.236).. Ook mooie verhalen over de Schelde-Rijn verbinding (het Grand Canal du Nord), 34 Nederlanse land art objecten en van Eric Luiten een mooi verhaal over de vervening bij Schellinkhout. 

En dan laat ik nog veel ongenoemd, een aanrader dus. 

Geen opmerkingen: