zondag 26 februari 2017

Toekomstscenario's bij De Schakel

Donderdag hield ik ook nog een tweede lezing. 's Avonds was ik te gast op de jaarvergadering van Telersvereniging De Schakel in Ysselsteyn. Een vereniging met leden in Nederland, Belgie (Wallonie) en Duitsland die vooral (industrie)groenten teelt. 25 a 30 miljoen omzet. Afgelopen jaar bedroeg de omzet van de telers per ha ca 2300 euro zo hoorde ik, maar dat kwam door de regen en hagel. Normaler is 2800 euro. Dus net wat meer dan graan wat al snel betekent dat je het van oppervlakte moet hebben. De teelt verschuift in Nederland naar het Zuiden en ri. Frankrijk zo werd me verteld. Ook omdat het in de buurt van fabrieken geteeld wordt (transportkosten!) en een aantal Nederlandse fabrieken is in de concurrentiestrijd in blik, vriezer en glas gestopt.
Enfin, voor het buffet en de carnaval losbarste mocht ik wat vertellen over toekomstscenario's. Op basis van eerder werk natuurlijk maar de sheets staan toch op Slideshare. 

Geen opmerkingen: