vrijdag 4 juli 2014

onbemande voertuigen gespot

Deze week mocht ik spreken op Hoeve Rosa in Sevenum [bij Venlo en Grubbenvorst, daar waar eens de Floriade was). Over Big Data, het onderwerp wint aan actualiteit. De fokkerij-organisatie CRV had er voor een van zijn commissies een middag voor belegd.
Hoeve Rosa is een interessant bedrijf, ruim 100 jaar geleden uit de woeste grond (heide) ontstaan, met een keurige website, die ik graag aanbeveel. Ze hebben een prima vergaderlocatie in de oude grupstal annex hooizolder.
We maakten er een rondje over het bedrijf. Het was de eerste keer dat ik langs een bord op een landbouwbedrijf moest dat waarschuwde voor onbemande voertuigen. Een nieuw systeem van elektrische en vooral elektronische voerwagens van Lely, die volautomatisch kuilvoer en eventueel mixen laden en die uitrijden langs het voerhek. 24 uur per dag, altijd vers voer voor de dieren. Is nu op twee plaatsen uitgeleverd zo begreep ik. Met daarnaast een aantal melkrobots.
Over big data gesproken. De veehouders meenden dat de concurrentie tussen "blauw" en "rood" (codewoord voor de twee grote leveranciers, waarvan de fans blijkbaar een soort Ajax-Feijenoord gevoel hebben, zoals wij in onze jeugd bij tractoren van Cormick en Ford) nog wel voor meer innovatie en data zou zorgen.
En er is synergie met de vergaderlocatie zo begreep ik: sommige logistieke bedrijven die er vergaderen beginnen zich af te vragen waarom ze bemande vorkheftrucs hebben. Enfin we kwamen tot de conclusie dat het vak van boer gaat veranderen, maar dat hij gesteund door steeds meer data en advies wel 'in command' blijft.

Geen opmerkingen: