vrijdag 22 juni 2012

Gierstmelde v/h Ganzenvoet aka Quinoa

anonieme Bolivianen op de Floriade
Hoe oogst je Quinoa? Dit gewas, met de Nederlandse naam Ganzenvoet, besprak ik hier al een paar keer in de afgelopen weken en na een pleidooi van president Eva Morales op onze Floriade is de vraag opportuun hoe je het oogst. Hij pleitte namelijk voor ontwikkeling van oogstmachines door Wageningen / Nederland.
Een van mijn reisgenoten op die dag zat het niet lekker en googlede boven water dat de Amerikanen in Colorado dat al lang met de combine doen.
Even nagevraagd dus bij iemand uit het biologische netwerk die jaren geleden een project had met Quinoa. Hij meldt: "de oogst was erg simpel nl. gewoon met een maaidorser.Ik kan me niet precies herinneren of de afstelling nu zo speciaal moest zijn maar ben geneigd te zeggen dat het feitelijk makkelijk te maaidorsen was.
Maar er is wel sprake van een grote variƫteit aan rassen en doeleinden dus of dit voor alle quinoa geldt weet ik niet."
Kortom machines zijn er al, Maar mogeljik niet voor het bergachtige landschap in Bolivia. Of voor de rassen die ze daar telen. Maar dan is wel de vraag of de teelt daar concurrerend is met laagland.

Kalkman
Waar ik eerder de Cambridge Food Encyclopedie op dit gewas aanhaalde, pakten we nu nog even de onovertroffen Kalkman (Planten voor dagelijks gebruik) uit de kast. Die meldt om te beginnen dat het gewas in het Nederlands Gierstmelde heet, inderdaad een plant in de Ganzenvoet-familie. Robuuste planten die tot 2 meter hoog kunnen worden. Het is net als boekweit een schijngraan. Niet uit de grassenfamilie maar wel dopvruchten of nootjes die veel gemeen hebben met granen. Verwant aan ons onkruid de Melganzenvoet, die in de prehistorie ook wel werd verzameld. Gewas heeft in kader van de agrificatie in de jaren 90 (biobased producten noemen we dat nu) nog enige aandacht getrokken, zo meldt de onovertroffen Kalkman. 

Geen opmerkingen: